Rotterdamse Museumnacht

Floor Tinga
Pipilotti Rist, CINQUANTE FIFTY (2000), Courtesy the artist and Hauser & Wirth Zürich London

Het is net als wanneer je schoenen draagt die een maatje te klein zijn. Hoe mooi ze ook van de buitenkant lijken, ze zitten gewoon niet lekker. Voor de video installatie Cinquante Fifty van Pipilotti Rist in de Erasmusbrug garage geldt hetzelfde.

Het werk dat de Zwitserse Rist in 2000 maakte voor de groepstentoonstelling Over the Edges van het S.M.A.K. in Gent, was destijds in een ondergrondse parkeergarage van het centrum te zien. Na een tussenstop in het Centraal Museum, is Cinquante Fifty weer in zijn oorspronkelijke omgeving te zien.

De belofte van een psychedelische trip die je bij haar werk verwacht, wordt echter niet ingelost. Het onveilige gevoel dat je volgens organisator Internationale Beelden Collectie Rotterdam op deze locatie bekruipt, geldt misschien wel voor de lichtelijk beklemmende parkeergarage in Gent, maar niet voor de ruime, goed verlichte en keurig onderhouden Erasmusbrug garage in Rotterdam.

En daar wringt nu precies de schoen. De video installatie, die bestaat uit twee video’s die elk in een hoek van de garage geprojecteerd zijn, bevindt zich op de begane grond van de hel verlichte parkeergarage waar de bewaking bij de in- en uitrit van de garage goed toezicht heeft op de situatie. Weg onveilig gevoel.

En voelen, daar gaat het nu juist om bij het werk van Rist. Je laten meevoeren met de in elkaar overvloeiende beelden die je meetrekken de hoogte en de diepte in, die je als het ware doen zweven als een molecuul door de lucht en je doen meedeinen met de sferische klanken die ze samen met haar partner Anders Guggisberg ontwikkelt. In een verduisterde ruimte kun je de gelaagdheid in de beelden en de suggestie van een veranderde ruimte wel ervaren, maar niet met TL-verlichting in de rug.

Het werk tijdens de museumnacht bezoeken helpt ook niet mee. Door de museale context van het evenement is het element van de verrassing weg. Juist een onverwachte ontmoeting met een video-installatie als dat van Rist, kan een passant doen stilstaan op een plek waar deze anders aan voorbijgelopen was. In een strikt functionele ruimte zoals de parkeergarage verwacht je immers geen poedelnaakte man die eindeloos in regen over een vluchtstrook loopt en nooit meer op zijn plek van bestemming komt. Het zijn beelden die de automobilist op zijn minst ‘food for thought’ geven.

Om die reden is het goed dat Cinquante Fifty nog een maand lang onder de brug te zien is. Eenmaal buiten de opgewondenheid van de museumnacht kan de alledaagsheid weer toeslaan zodat de bezoeker verrast kan worden door de zoete klanken van Rist en ondanks de TL-verlichting toch nog een beetje betoverd kan raken.

Amateuropname CINQUANTE FIFTY

CINQUANTE FIFTY
Pipilotti Rist

t/m 10 mei 2009
in de parkeergarage onder de Erasmusbrug in Rotterdam

ELIXIR van Pipilotti Rist in Museum Boijmans van Beuningen

Internationale Beeldencollectie Rotterdam